Ήταν ιδιαίτερη προσωπική τιμή αλλά και σημαντική στιγμή για τη Ρεφλεξολογία στην Ελλάδα, η πρόσκληση να παρουσιάσω τη Ρεφλεξολογία στους φοιτητές του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών “Αλγολογία”, της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Είναι πρωτοποριακό όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, το να υπάρξει διδακτική ενότητα για τις Συμπληρωματικές και Εναλλακτικές Θεραπείες σε ένα Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ιατρικής Σχολής. Είναι ενδεικτικό της βαθιάς επιθυμίας και προσπάθειας των υπεύθυνων του προγράμματος για εκπαίδευση των συμμετεχόντων ώστε να μπορούν να παρέχουν ουσιαστική βοήθεια προς τον ασθενή, χωρίς αγκυλώσεις και προκαταλήψεις.

Η παρουσίασή μου είχε σκοπό να ενημερώσει τους φοιτητές για τις αρχές της Ρεφλεξολογίας, τους μέχρι τώρα γνωστούς νευροβιολογικούς μηχανισμούς δράσης της καθώς και τους τομείς δράσης της Ρεφλεξολογίας.

Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σχετικά με την επίδραση της Ρεφλεξολογίας σε φυσιολογικούς δείκτες καθώς και την επίδρασή της σε χρόνιες νόσους και χρόνιο πόνο, ήταν βασισμένα σε κλινικές δοκιμές και μελέτες που αναφέρονται στη διεθνή βιβλιογραφία.

Το πλαίσιο στο οποίο κινήθηκε όλη η παρουσίαση ήταν το σκεπτικό οτι κάθε γιατρός  έχει την ευθύνη του ασθενούς του και ως εκ τούτου πρέπει να ξέρει τους τρόπους δράσης, τα επιθυμητά αποτελέσματα και τις πιθανές παρενέργειες κάθε αγωγής που συστήνει.

Για τη Ρεφλεξολογία, η ιατρική κοινότητα δεν γνωρίζει σχεδόν τίποτα – με εξαίρεση όσα βρίσκει κανείς στο διαδίκτυο – τα οποία όμως δεν ανταποκρίνονται πάντα στην αντικειμενική πραγματικότητα και δεν δίνουν τα ρεαλιστικά στοιχεία που πρέπει να γνωρίζει ένας γιατρός πριν συστήσει μια αγωγή.

Η Ρεφλεξολογία είναι μια αξιόπιστη αγωγή – χωρίς παρενέργειες – για την αντιμετώπιση και ανακούφιση του πόνου και σειράς συμπτωμάτων. Η δράση της ως συμπληρωματικής αγωγής μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη, ταχύτερη και πληρέστερη αντιμετώπιση κλινικών καταστάσεων με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ο κάθε γιατρός.

Ένα τόσο μεγάλο θέμα δεν μπορεί να αναλυθεί επαρκώς σε τόσο στενά χρονιά περιθώρια αλλά ελπίζω αυτό να ήταν το πρώτο βήμα για να ανοίξει ο δρόμος ώστε η ιατρική κοινότητα να μπορεί να έχει έγκυρη ενημέρωση για μια αγωγή που μόνο να βοηθήσει μπορεί στο δύσκολο έργο αντιμετώπισης του πόνου και τη φροντίδα της υγείας.

Θα ήθελα και δημόσια να ευχαριστήσω για την πρόσκληση και τη θερμή φιλοξενία τη Διευθύντρια του Προγράμματος, καθηγήτρια Ιωάννα Σιαφάκα καθώς και την πρόεδρο της διδακτικής ενότητας, καθηγήτρια Αθηνά Βαδαλούκα.

Σοφία Ραπτοπούλου